Aangepaste wetgeving rond non-conformiteit

Op Koningsdag 2022 zijn nieuwe regels van kracht gegaan met betrekking tot het consumentenrecht. Dat heeft gevolgen voor alle producten die verkocht worden aan consumenten, dus ook auto’s. Omdat we graag willen dat onze klanten op de hoogte zijn van dit soort belangrijke ontwikkelingen hebben we, samen met AutoTrust, een aantal webinars gegeven.

De eerste berichten dat deze wijziging er aan zat te komen verschenen eind vorig jaar. Toen werd duidelijk dat de Europese wetgeving aangepast zou gaan worden en dat Nederland deze over ging nemen. Het was alleen niet duidelijk wanneer precies. In eerste instantie werd 1 januari verwacht, maar uiteindelijk kwam de aankondiging op 26 mei, dat het meteen de volgende dag in zou gaan. Zo was de invoering toch nog een beetje een verrassing.

Wat is er veranderd? De omgekeerde bewijslast voor non-conformiteit (in de volksmond ‘wettelijke garantie’ genoemd, maar dat is het niet) gaat van 6 naar 12 maanden. Jij (als verkoper) moet straks aantonen, bij een klacht van een koper in de eerste 12 maanden na aankoop, dat er géén sprake is van een terechte klacht. Lukt dat niet, dan zal je het probleem op tijd en zonder enige overlast moeten oplossen voor de klant.

Het is belangrijk om te weten dat deze non-conformiteit wetgeving altijd geldt. Ook als je met je koper een overeenkomst hebt gesloten dat deze afziet van eventuele garantie, kan die zich nog altijd op non-conformiteit beroepen.

De kans dat een klant beroep op dit recht doet wordt dus een stuk groter. Dat brengt extra kosten en gedoe met zich mee. Ook omdat de wet spreekt over wat de klant redelijkerwijs mag verwachten. Maar wat is redelijk? En wat kun je hier aan doen?

Om daar antwoord op te geven hebben we de afgelopen tijd enkele gratis webinars voor klanten georganiseerd in samenwerking met AutoTrust. AutoTrust is een gerenommeerde dienstverlener op het gebied van autogaranties. Hun product Autogarantie.nl is volledig geintegreerd in Mobilox.

Door extra garanties af te geven leg je het grootste risico bij hen neer. Zij zorgen daarnaast voor de complete afhandeling, daarmee ontzorgen ze verkopers en ondersteunen je met hun uitgebreide kennis van eventuele defecten.

Nieuwe klanten van Mobilox kunnen op aanvraag een opname van het webinar toegezonden krijgen, zodat ze goed op de hoogte zijn van deze ontwikkeling. Zo zorgen we dat je niet alleen een lekker werkend beheer- en adverteersysteem hebt, maar ook dat je niet voor nare verrassingen komt te staan omtrent deze wetgeving.